Vores dagtilbud

Det Grønne Børnehus er Herlevs første grønne institution som er beliggende centralt i Herlev tæt på stationen. Vi er et dagtilbud med ca. 110 børn og ca. 25 medarbejdere.

Vi skal i løbet af foråret, flytte ind i en hel nybygget institution, beliggende ved Herlev Byskole afd. Eng. Her får vi helt nye opgraderede rammer samt helt nyt inventar. Ligesom vi får adgang til skolens faciliteter såsom gymnastiksal, Aula, bibliotek, legepladser m.m.

Grøn institution:

At vi er Herlevs første grønne institution, er en position, som vi er stolte af og som gennemsyrer hele vores dagligdag, pædagogik og tankegang. Vi spørger ofte os selv om hvad det er der får et menneske til at gro og derfor har vi i Enghuset ligeledes et stort fokus på fællesskaber, da vi tror på at det er sammen med andre, vi som mennesker vokser og bliver den bedste udgave af os selv. Enghuset er - og skal fortsat være et virkeligt godt sted for børn og voksne at opholde sig i.

Det at være en grøn institution indebærer, at tanken om bæredygtighed, økologi og udeliv implementeres i hele institutionens dna og som eksempel kan nævnes at vi i Enghuset bruger mellem 80-90% økologiske madvarer i køkkenet, vi affaldssorterer i det omfang, som det er muligt og indsamler skrald i området, som vi bruger i vores aktiviteter.

Vi transporterer os rundt i lokalområdet ved enten at gå eller cykle og vi bruger vores lokalmiljø på alternative måder, f. eks ved at bruge de grønne områder omkring os til at lave idræt på.

Vi bruger også Naturcenter Kildegården for at udvide vores bevidsthed omkring det gode dyreliv og få det helt tæt på. Gården er også med til at give børnene et kendskab til ”Fra Jord til Bord”, altså processen fra planten/dyrets begyndelse til, hvordan det ender som vores mad. Alt dette i samarbejde med Kildegårdens naturformidler.

Vi har flere tiltag i støbeskeen for at fortsætte vores rejse for at blive endnu mere bæredygtige. Blandt andet vil vi gøre vores kost mere bæredygtig således, at vores klimaaftryk bliver mindre. Vi vil se på vores forbrug af ressourcer og finde ud af, hvordan vi kan minimere vores brug af vand, el, osv. Vi har også oprette en byttecentral for vores forældre, så tøj, der er blevet for småt til ét barn kan bruges af et andet barn i stedet for at blive smidt ud.

Sidst, men absolut ikke mindst, så arbejder vi også hen imod at få Friluftsrådets ”Grønne Spirer” flag, som tildeles institutioner, som har ekstra fokus på udelivet og som arbejder fokuseret med diverse emner, som omhandler forskellige dele af naturen.

Fællesskaber:

I Enghuset arbejder vi med grupper og stuer, hvilket betyder at alle vuggestuebørn og børnehavebørn, dels er tilknyttet en stue og dels er tilknyttet en lille, mellem eller storegruppe. Med denne struktur sikres både muligheden for at træne sine sociale kompetencer, ved at tilhøre en stue hvor de øvrige børn har forskellig alder og i en gruppe som har mere målrettede aktiviteter efter alder.